Rick Claus geeft stokje door aan zoons

Warner, Jelrick en Rick Claus

Wie voor het eerst de sfeervolle oase van Claus bezoekt, stapt een wereld aan sfeer, beleving, gastvrijheid en eindeloze mogelijkheden binnen. Met keuzes als Claus Events, Courtyard by Marriott Amsterdam Airport, Claus Bowling en BARRACA Rodizio Grill & Bar is er voor iedere gast en elke wens iets te vinden. Maar stilzitten in dit vak? Dat kan niet in deze branche. En dus vindt Rick Claus (68) dat het tijd is om een stapje terug te doen en het familiebedrijf over te dragen aan de nieuwe generatie: zijn zoons Jelrick (35) en Warner (29).

'Zij zijn nog beter in het koesteren van onze gasten'

Achter de schermen zijn ze er al een tijdje mee bezig: de overdacht van het familiebedrijf Claus. “Afgelopen jaar ben ik al langzaam teruggetreden”, vertelt directeur Rick over dit proces. “Als je ruimte maakt voor de volgende generatie, dan moet je ook écht loslaten. Het werkt niet als ik hier nog dagelijks rondloop.” Wat hem goed lukt, en waar hij geen enkele moeite mee heeft. “Want”, zo vindt Rick over zijn zonen, “ze zijn nog beter dan ik.”

Toch was de overdracht van het familiebedrijf aan een volgende generatie nooit vanzelfsprekend. Na het vertrek van de broer van Rick veranderde de directiestructuur, en kwam er een RvC bij. “Wat voor méér duidelijkheid had moeten zorgen, zorgde voor onduidelijkheid in koers en tempo. De snelheid verdween uit beslissingen, de visies botsten en de besluitvorming stokte.” Zodoende volgde een rigoureus besluit: het Claus imperium werd in 2022 gesplitst en verdeeld tussen de twee broers. Rick bleef aan als bestuurder, samen met Jelrick. “Het ondernemerschap kreeg weer vaart. Warner sloot zich aan als operationeel manager, en is inmiddels doorgegroeid tot general manager. het mooiste is: ze kozen hier zelf voor. Dat was voor mij erg belangrijk. En dat ze geschikt zijn… dat moet natuurlijk ook kloppen.”

Warner, Rick en Jelrick Claus

Strategiesessies met Patrick van der Pijl

Maar in hoeverre kan een vader zijn eigen zoons objectief beoordelen? “Dat gaat moeilijk”, vonden zowel Jelrick en Rick in alle eerlijkheid. Dus vroegen ze hulp van buitenaf. “Samen met consultant Patrick van der Pijl hebben we meerdere strategiesessies gehad. Waar willen we heen en hoe gaan we dat doen? Het fundament moest goed gelegd gaan worden. Het Claus-gevoel moest blijven, maar tevens moesten we vanuit sterke, eigen merken denken. Voorheen deden we alles onder een vlag van Claus, nu bouwen we per brand aan een onderscheidende identiteit, met focus, herkenbaarheid en merkgerichte aanpak.”

En dat betekent dat Warner (29) samen met Simone Lijdens als general manager bij Claus Events, Claus Bowling en BARRACA de scepter zwaait. “Het mooie is dat ze dat beiden met een lach en positiviteit doen en altijd denkend in mogelijkheden. Je ziet dat dit ook overslaat op ons personeel. En dat is heel belangrijk voor ons. Want niet alleen onze gasten, maar ook onze medewerkers zijn onze ambassadeurs en visitekaartje. Onze focus op sfeerbeheer, service en kwaliteit is heel hoog, dus daar investeren we veel in. Als medewerkers dat eenmaal begrijpen, dan laten we ze los en krijgen ze veel vrijheid.”

Volledig overgegeven aan de ervaring

Want dat gasten hier altijd vooropstaan, dat is in de 56 jaar lange historie van familiebedrijf Claus nooit veranderd. “Ik weet nog goed dat we begonnen met de bowling in Haarlem”, vertelt Rick. “Ik was toen 12 jaar. We gingen iedere avond de baan op om het spelletje uit te leggen.” Het is illustratief voor de ervaring die ze hun gasten willen bieden. “Zodra gasten hier binnenkomen, willen wij dat ze zich hier volledig kunnen overgeven aan de ervaring. Of dat nu voor een event, diner, overnachting of congres is – alles moet kloppen”.

Om dat te waarborgen heeft de huidige directeur van Claus Group Jelrick een duidelijke visie. “We zijn benaderbaar, denken mee, en kijken met de ogen van onze gasten. Die ervaring proberen we constant te verbeteren. Én zeker voor Events moet de gast ook kunnen visualiseren wat er mogelijk is. En dat is eigenlijk alles. Stel dat je op een olifant binnen wilt lopen, dan kan dat.” Rick vult hem lachend aan. “Dat is al eens gebeurd! Claus Events is allang geen partyhouse meer. De tijd die je hier spendeert, krijg je niet meer terug, dat is dus heel waardevol. Wij zijn de regisseur van die beleving en dat is een flinke verantwoordelijkheid. Wij zijn veel méér dan een locatie, we maken herinneringen en bieden ervaringen.”

Als regisseur alles uit handen geven

En dat houdt in dat stilzitten absoluut niet gewenst is. “We blijven continu alert en mogen niet verslappen. Daarom hebben we eind augustus groot nieuws.” Maar het allerbelangrijkste? “Persoonlijke aandacht en een optimale gastbeleving. Dat is waar wij ons als familie verantwoordelijk voor voelen en onze kick uit halen. Bedrijven die bij ons komen, willen we koesteren en meerwaarde bieden met een vast aanspreekpunt voor alles. Als een regisseur die alle zorgen uit handen neemt en ze in de watten legt voor een onvergetelijke ervaring.”

Uit: INTO business | Tekst: Sandra Zuiderduin | Foto’s: Michel ter Wolbeek

Hoe kunnen we helpen?

Heb je een vraag, opmerking, meer informatie of een offerte nodig? Wij staan voor je klaar!

Nieuwsbrief

We nemen binnen een werkdag contact met je op